virvla virvelvind

Alla inlägg under september 2009

Av virvla - 30 september 2009 22:21

Nu försöker jag komma undan så billigt jag kan genom att köpa begagnad kurslitteratur. Men om jag nu inte skulle orka krångla så skulle mina första 30 poäng bli --> 4006 kr, och då har jag inte räknat in kostnaden för det vi kan ladda ner i pdf-format - och måste skriva ut, för ärligt, det gör ont i ögonen att glo på datorskärmen för mycket.


Nu, är det väldigt tur att böckerna återkommer senare, men redan nu har vi blivit informerade om att flera böcker som vi köpt till kursstarten skulle komma att bytas ut redan nu i höst. Med andra ord. DYRT! Jakten på begagnad kurslitteratur till nästa delmoment har redan startat, jag har 3 böcker av fyra. Den fjärde verkar vara omöjlig att få tag i, ja, eller det finns de som säljer den för ungefär som nypris. Och nej, jag vägrar faktiskt. Hellre timlån från biblioteket då.


Men jag blev lite mörkrädd när jag såg den faktiskta summan..


Anledning till varför jag kollar upp det här? Ska söka stipendie från pappas jobb och är tvungen att redvisa lite utgifter/inkomster.

Av virvla - 28 september 2009 21:45

Om man eventuellt ska på nördevent, så ska man..


     

Av virvla - 27 september 2009 22:00

Allt som oftast känner jag mig ensam, fastän jag vet att det är omotiverat, i och med att det ju faktiskt är en hel del som vill umgås med mig, vilket borde betyda att jag inte är så hemsk och konstig som jag brukar få för mig att jag är.. Och helgen bjöd på lite överraskningar.


Efter att inte mindre än tre fredagsplaner blivit inställda kände jag att livet var lite tungt. Men jag och lill-Carro bestämde att vi skulle se film. Var inte helt fel det heller. Film och chokladpaj.


Lördagen bestämde jag mig efter många om och men att gå på bio, först var det meningen att jag skulle gå själv, men, provade ringa Robin för att se om han hade tid, vilket han hade, så vi såg District 9, en mycket udda, men bra film.. Och sen ville jag åka hem, men han tyckte att vi skulle lära känna varandra lite mer, så vi gick runt och pratade, i nyktert tillstånd den här gången, sist var ju första nolle-dagen. Vi kikade på drakar - eller snarare, vi kollade in diverse detaljer på drakarna, var allmänt barnsliga och klättrade runt på konst- eller lekställningarna i parken ovanför navet. Det diskuterades vegetariska recept och hur äckligt kött kan lukta. Helt enkelt en rätt trevlig kväll och natt. Kom hem strax efter halv tre på natten.. inte smart, med tanke på att jag sagt att jag ska vända tillbaka på mitt dygn på riktigt. Vilket påminner mig om att jag borde lägga mig nu.

Av virvla - 27 september 2009 18:35

Av virvla - 27 september 2009 13:11

Har ett husdjur nu, en väldigt närgången fluga. Blir mest galen på den. Men, den är för kvick för att jag ska kunna fånga den, men, innan jag lägger mig ikväll ska den ut.


Förösker att koncentrera mig på böckerna, men det går mest bara dåligt. Har börjat gett upp på att jag kommer kunna få in mer i skallen. Har markerat med överstryknignspenna i böckerna på det som jag tror är viktigast, jag har skrivit av allt med mina egna ord och imorgon ska jag skriva ut allt på skolan.. ett par hundra sidor har blivit ett tiotal. Och vi ska plugga tillsammans imorgon. Hjälpas åt att förstå saker och ting bättre.


Efter dagen i skolan imorgon ska jag faktiskt åka ut till Birsta. Lyxa till med lite få, väl valda prylar till lägenheten. Om de finns, vill säga.

Av virvla - 25 september 2009 09:55

Igår kväll följde jag med Madde på en berättarkväll på Norra Berget. Första gången någonsin. Och oj, var mysigt det var. Meningen är at lyssna och berätta historier för varandra. Nu var det bara de som höll i berättarkvällen som berättade. Men jag är impnerad, dels av deras berättarkonst, och dels av historierna vi fick höra.


En del var så tänkvärda. Och något som slog mig var att människan har varit densamma i vissa avseenden under hela sin existens. Många historer hade en liten sensmoral. Nästa gång är en spökberättarkväll, den ska vara bra enligt både Madde och Sofie, och de som håller i det.. Jag längtar.


Och det här är det tyngst vägande skälet till varför jag tycker om att arbeta med gamla, de har så mycket att berätta om hur det har varit, om gamla och ibland lokala ordspråk, eller bra skrönor osv. När man har tid vill säga, ibland har jag haft turen att få en lucka. Och den har spenderats ute hos de gamla, just för att det är där jag behövs som bäst. Till skillnad från vissa arbetskamrater som brukade kritisera mig för att jag hellre var hos de äldre än att sitta på lokalen och rulla tummarna och prata skit.. De är liksom de gamla i vårt samhälle som har historierna om hur det var, och jag tycker det är viktigt att få höra så mycket som möjligt medan man har chansen, utan berättandet så vet ju inte kommande generationer. 

Av virvla - 25 september 2009 09:40

För att möta upp med samma tema från förra bloggen, samma titel ;)


Men Bob Dylan är en favorit i repris här hemma. Lyssnade jättemycket på honom i början av min gymnasietid. Kan tänka att jag blev lite utstött, med tanke på att resten av klassen lyssnade på lättsmälta saker som gick på NRJ. Men man väljer ju inte vad man ska tycka om.. och jag kunde ju inte låtsas tycka om dålig dunkadunka bara för att passa in. Mannen har förövrigt en hel del tänkvärda citat, bland annat:  "All I can do is be me, whoever that is"










Av virvla - 22 september 2009 15:00

Milko har nya förpackningar och jag blir så glad av reklamlåten, mycket fioler. Och fint. Den här låten är rätt läcker tycker jag. Har inget med milko att göra, men det är nåt specielt med sån här musik, mystik, troll, älvor osv kommer upp i huvudet.


Gråtlåten



Ovido - Quiz & Flashcards